סביבות למידה

לפניכם תוצר משותף. זוהי "הבניית ידע קבוצתית" של העקרונות והמרכיבים של למידה משמעותית,   כפי שגיבשנו עד כה במהלך הסדנאות בוילקומיץ (2014).

חקרנו שלוש סביבות הלמידה 1. בתוך הכיתה. 2. מחוץ לכתה. 3. והמרחב הוירטואלי

וקבלנו את הפילוח הסטטיסטי הבא -

 

 

מכל העקרונות והמרכיבים של למידה משמעותית של "התוצר המשותף" למעלה, בלטו 4 מרכיבים:

        1.    תומכי למידה

        2.    קול אישי

        3.    גירויים

        4.    תוצרי תלמידים

 ועכשיו לשאלות הקשות.... (בחיוך כמובן. אני פרובוקטיבית במכוון).

לאן "נעלם" עקרון משמעותי מאוד שדברנו עליו לא מעט-

רלוונטיות לחיי הילדים (אמי"ל – מה יוצא לי...?)

עקרון זה לא עלה או לא בלט מהדיווחים שלכם.

לאן "נעלם" עקרון משמעותי נוסף שדברנו עליו לא מעט-

"ידע קודם". עקרון זה לא עלה או לא בלט מהדיווחים שלכם.

 
ומה לגבי "ידע קבוצתי"...?  רמות חשיבה...?  איך זה לא בלט מהדיווחים שלכם...?

 
יכולתי להמשיך כך לגבי כל אחד מהעקרונות שלא בלטו מהדיווחים שלכם.

בנקודה זו אני בוחרת לעצור ולהזמין אתכם להגיב ולהתייחס למשימה 1.

משימה 1- אישית

מה אתן יכולות ללמוד מהעדר עקרונות אלה עליהם דיברתן בהתלהבות כה רבה בהשתלמות?

כתבו את דעתכם בקבוצת הדיון.

מצד שני, ישנם ארבעה מרכיבים, שבלטו במיוחד בדיווחים שלכם  *ראו פילוח סטטיסטי בדף הקודם. אפשר ללמוד על כך שתי למידות-

א.    למידה ראשונה- מרכיבים אלה הם נקודות החוזק שלכן

ב.     למידה שנייה- זהו "חלון הראווה" של בית הספר.

מכאן אני רוצה להעלות אתכן מדרגה נוספת, שמתייחסת לגישות ולאמונות שלנו, ומה הקשר שלהן לדרכי ההוראה שלנו.

יכולתי למקד את המשך תהליך העבודה שלנו בשני מוקדים-

א.    להתמקד "בחצי הכוס הריקה" ולהתחבר לנקודות שיש לחזק ולשפר

ב.    להתמקד "בחצי הכוס המלאה" ולהתחבר לנקודות החוזק

אני בוחרת להתמקד ולהוביל אתכן דרך נקודות החוזק שלכן, ומכאן להתקדם ולהעמיק את התובנות והיישומים שלכם בנוגע לנושא שלנו – "למידה המשמעותית".

 משימה 2- אישית

לתאר ולהגדיר באופן מיטבי ואופרטיבי כל אחד מ-4 המרכיבים הנבחרים.

לדוגמא: נקודות להתייחסות ביחס למרכיב "קול אישי"-

-         מה זה "קול אישי"...?

-         איך זה מתקשר ללמידה משמעותית...?

-         מה המרכיב הזה בא לשרת...?

-         את מי המרכיב הזה משרת...?

-         איזה רמות יש למרכיב הזה? 

-         באיזה אופן זה יכול לתת מענה לשונות?

-         אולי יש לכן שאלה או תובנה משמעותית שתרצו לציין ביחס למרכיב הזה?

 את תוצרי החשיבה שלכם, רשמו בקובץ השיתופי 

משימה 3- משימה שיתופית קבוצתית

**החלוקה לקבוצת תיעשה כמו בפעם הקודמת, על ידי אוסנת ושגית

 

שם

המרכיב בסביבה

אפרת, ראומה

עדיה ואופיר

תומכי למידה

קרן, שגית

טלי ליטל

קול אישי

סמדר, מוריה

מיטל ודב

גירויים

שמרית ,שקמה

תוצרי תלמידים

אסנת, ורד


בשלב זה ברצף הלמידה שלנו יש לבנות מחוונים לכל אחד מארבעת המרכיבים הנבחרים של למידה משמעותית.

 

על כל קבוצה

א.    לאסוף את ההיגדים שנכתבו ביחס למרכיב עליו היא עובדת

ב.    לנסח את ההיגדים בניסוח אופרטיבי. מה "נצלם" ונראה בפועל

ג.     לבנות מחוון מיטבי

 הכינו את המחוון למרכיב שלכם, בקובץ השיתופי.

 

 

Comments